Mam nadzieję, że to będą tygodnie wspaniałej zabawy.
Na pierwszy ogień równowaga.
Dlaczego?
Jest to jeden z najwcześniej rozwijających się zmysłów u dziecka.
Nazywany bazowym systemem zmysłowym.
źródło |
Czytaj dalej>>
Błędnik błoniasty wykrywa położenie w przestrzeni i ruch naszej głowy. Składa się z dwóch części- kanałów półkolistych i otolitów (plamek usznych).
Kanały, sztuk trzy, wypełnione są płynem- wykrywaja ruch obrotowy. Każdy z kanałów położony jest prostopadle do pozostałych, w ten sposób cały układ wykrywa ruch obrotowy w każdej płszczyźnie.
Plamka woreczka- wykrywa ruch liniowy, plamka łagiewki natomiast wykrywa zmianę pozycji głowy względem siły ciężkości- wychylenie głowy od osi ciała (przechylanie głowy, zmiana pozycji ciała).
Komórki właskowate którymi wyłożone są narządy równowagi tworzą pierwszą stację nadawczą dla impulsu nerwowego. Impuls przemieszczając się nerwem przedsionkowym dotrze do pnia mózgu (gdzie integruje się bodźce ruchowe i czuciowe) skąd informacja o bodźcach zostanie przesłana do wielu obszarów odpowiedzialnych m.in za widzenie, ruch naszych kończyn, do móżdżka... (w naszym logo twór z kulkowej pianki)
Żeby jednak troszkę namieszać część impulsów nerwowych ominie pień mózgu i uda sie bezpośrednio do móżdżka, to taka droga "na wszelki wypadek" świadczy o tym jak ważne są informacje ze zmysłu równowagi w procesach sterowanych przez móżdzek (koordynacja ruchowa, napięcie mięśniowe, płynność i precyzja ruchów, uczenie się umiejętności ruchowych takich jak np: jazda na rowerze...)
Postrzeganie ruchu dzieje się poniżej naszej świadomości z wyjątkiem nielicznych sytuacji np: kiedy tańczymy.
Zarówno narząd równowagi jak i słuchu zaczyna sie tworzyć bardzo wcześnie. Już człowiek mierzący zaledwie 1cm zaczyna "wytwarzać" struktury ucha wewnętrznego. U 5 tygodniowego zarodka można zaobserwować trzy uwypuklenia które w przyszłości stworzą kanały półkoliste. To niezbity dowód na to, że zmysł równowagi jest jednym z ważniejszych zmysłów.
Cały układ funkcjonuje w bardzo dojrzały sposób już w piatym miesiącu ciąży. Dzięki wykształconemu zmysłowi równowagi noworodek w odpowiedni sposób reaguje na bodźce związane z ruchem. Układ przedsionkowy leży u podłoża większości odruchów niemowlecych. Nawet u wcześniaków można zaobserwować szereg odruchów błędnikowych.
Dzięki temu, że układ przedsionkowy zaczyna dojrzewać jako pierwszy dziecko (płód) może odruchowo reagować na zmiany pozycji mamy. Uspokaja się podczas kołysania, a kiedy mama nagle zmieni pozycję kopie czyli reaguje odruchem moro. Dzięki dobrze rozwiniętemu aparatowi równowagi rozpoznaje gdzie jest góra, a gdzie dół i przed porodem odpowiednio się ustawia.
Jak wie każdy zachowanie równowagi jest bardzo trudnym zadaniem. Wystarczy popatrzyć z jakim trudem utrzymują ją roczne dzieci, lub jeśli rocznych dzieci nie widzieliśmy możemy przeprowadzić eksperyment wlweając w ochotnika znaczne ilości napojów wyskokowych.
Zachowanie równowagi zależy nie tylko od aparatu przedsionkowego, również m.in. od zdolności motorycznych, napięcia mięśniowego oraz zdolności wzrokowych. Dlatego noworodki których inne struktury mózgowe nie są tak dojrzałe są tak nieporadne i mało mobilne.
Trudniej jest stać na jednej nodze kiedy ma się zamknięte oczy, prawda? A noworodek czy niemowlak nie posiada zdolności widzenia głębi uczą się jej dopiero poprzez obserwację otaczającego je świata- kiedyś o tym pisałam :)
Zagrożenia dla rozwijającego się zmysłu
Ponieważ większa część rozwoju zmysłu roównowagi przebiega podczas życia płodowego, jest on w tym okresie niezykle wrażliwy na uszkodzenia. Jednym z zagrożeń są leki. Udowodniono, że leki z grupy aminoglikozyd (streptomycyna, neomycyna, gentamycyna, tobramycyna...) uszkadzaja rzęstki w uchu wewnętrzynym zarówno w części słuchowej jak i przedsionkowej. Szcególnie toksyczne działanie obserwuje się w okolicy 10-15 tygodnia ciąży. Tylko bez paniki- nie jest to nowinka medyczna i lekarze też o tym wiedzą. Czasem zastosowanie antybiotyków z tej grupy jest konieczne.
Układ przedsionkowy kształtuje się ostatecznie nie wcześniej niż w 7 roku życia, aby to nastąpiło dziecko musi dobrze poznać otaczający je świat, a więc EKSPERYMENTOWAĆ Z RUCHEM! Rolą rodzica jest mu w tych eksperymentach nie przeszkadzać.
Możemy mówić o równowadze statycznej i dynamicznej. Jak myślicie czym różnią się od siebie? Co bardziej wykorzystujemy stojąc, a co chodząc?
Dość teorii zapraszamy na praktyki :)
Koniecznie zobaczcie jakie zabawy proponuje nasza Zmysłowa Ekipa :D
Kolejność blogów przypadkowa.
Po kliknięciu w obrazek, zobaczycie szczegóły zabawy.