środa, 29 kwietnia 2015

Przygody z książką II Książki do nauki czytania metodą sylabową

Dołączamy do II edycji projektu którego twórcą jest autorka bloga Dzika Jabłoń, kto nie zna jeszcze niech zajrzy koniecznie :)



Pisałam już kiedyś o tym, że seria Kocham Czytać prof. Cieszyńskiej nie cieszy się niestety u nas w domu dużym zainteresowaniem. Przez pół roku szukałam alternatyw do wspomnianej. Czegoś co by nam nasze przygody literowe usystematyzowało i poukładało w odpowiednich szufladkach w głowie.

Dziś chciałam pokazać co w wyniku poszukiwań alternatywnej publikacji udało mi się znaleźć.

Po pierwsze są Moje Sylabki które chwalą sobie rodzice. To uporządkowane ćwiczenia, dość fajnie wydane, moje dzieci by w to weszły...
Pakiet składa się z pięciu zeszytów każdy po mniej więcej 60zł.



W pierwszym zeszycie:
- samogłoski;
- wyrażenia dźwiękonaśladowcze;
- pierwsze sylaby otwarte ze spółgłoskami p, m, b, l, f, w, t, d;
- wyrazy do czytania globalnego;
- zestawy samogłoska + sylaba otwarta;
- wyrazy dwusylabowe zbudowane z sylab otwartych;
- zdania i proste teksty.
Format: teczka A4 + 64 karty + 21-stronicowa broszura z opisem metody i poleceniami do ćwiczeń
W kolejnych zeszytach kolejne paradygmaty całość bardzo fajna, wręcz idealna.  Ma jednak, jak dla naszej rodziny, jeden minus- jest nim cena. Tak więc przejrzałam i odłożyłam na półeczkę.

Kolejnym "wytworem" książkowym prof Cieszyńskiej jest seria Kocham Szkołę. Propozycja zdecydowanie nie dla przedszkolaków. Cena jak na pakiet umiarkowana. My ją dostaliśmy więc darowanemu koniowi...
W księgarni internetowej wydawnictwa WiR koszt zestawu to 160zł+ 8zł poradnik dla rodziców. Poradnik bez którego NIC nie da się zrobić z pakietem (zawiera polecenia do ćwiczeń.)


Układ treści w książce zgodny z podstawą programową.

Cwiczenia lewopółkulowe.

To co mi się nie podoba w tych ksiązkach to to, że sylaby są zupełnie oderwane od kontekstu. Rozumiem jednak że to celowy zabieg- dziecko nie może zgadywać co jest napisane, ale nie może też w łatwy sposób skojarzyć faktów.
 

Metodą prób i błędów doszłam do naszej własnej metody nauki czytania innej niż ta zaproponowana przez Cieszyńską jednak też opartej na sylabach, napiszę kiedyyś o tym osobny post.
Po pewnym czasie dzięki cudownej grupie na FB trafiłam na książki które niżej pokaże. Różnią się nieznacznie metodyką od tej proponowanej przez prof. Cieszyńską. Różnią się też ceną. Za komplet 2 książek jak zapewnia autorka wystarczających by nauczyć dziecko czytać zapłacimy z wysyłką około 50zł.


A teraz istotne różnice: W książce pani Bastek dziecku pokazuje się na początku literę- spółgłoskę. Dziecko w pierwszych "lekcjach poznało już samogłoski) Następnie od razu przechodzi się do sylab. Jest to zgodne z metodą jaką wypracowałam sama. Moje dziecko potrzebowało najpierw zapoznać się z tą pierwszą literą, inaczej miało problem z łapaniem różnic w sylabach po czym szybko się zniechęcało.



 Drugą istotną różnicą jest grupa wiekowa do których skierowane są książki. Kocham czytać to zdecydowanie przedszkolaki lu-bi-my sy-la-byprzeznaczone są dla starszych dzieci. Autprka rekomenduje grupę wiekową 5+

W książce znajdziemy dużo róznorodnych ćwiczeń utrwalających sylaby

 Znajdziemy też gry do wycięcia w które możemy grać z dzieckiem


 Ostatnią z pozycji jest książka która nie mam pojęcia jak do nas trafiła. Bardzo podobna do tradycyjnego elementarza który jeszcze niektórzy pamiętają (tylko gorzej ilustrowana)

 Przykładaowa strona wygląda tak:

 W książce tej nie ma ćwiczeń czy zadań dla dzieci jest tylko tekst do czytania. Podobno można kupić zestaw ćwiczeń jednak nigdy nie miałam ich w ręku. Publikacja, dla nas, jest o tyle pomocna, że stanowi zbiór opowiadań ćwiczących umiejętność czytania ze zrozumieniem.

 
A Wy jakie książki do nauki/ doskonalenia czytania polecacie?

9 komentarzy :

  1. Tak mi sie tylko na oczy rzucilo, ze seria 'Kocham szkole' dla dzieci ED :D ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Rzeczywiście niefortunny tytuł. Przypomniała mi się jednak historia z udziałem mojej córki. Chodziła wtedy do przedszkola i kiedyś wróciła z niego bardzo strapiona i ogólnie w złym humorze. już wtedy wiedziała, że planuję uczyc ją w domu. Po długich podchodach wreszcie udało mi sie z niej wydebić, że:
      - Mamusiu, bo pani Tereska ma w zeszycie zapisane, że ja pójdę do zerówki. I jak ty mnie z tego zeszytu wypiszesz?
      - Kochanie pójdziesz do zerówki, ale do naszej domowej zerówki.
      Uśmiech wrócił na twarz mojej córki.

      Usuń
  2. nie byłam fanka tej metody, ale ostatnio ciocia - pedagog nauczania początkowego podrzuciła mi bardzo przekonujący podręcznik metodyczny WSiP-u i "Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania" J. Mickiewicz - myślę, że jednak spróbujemy
    wprowadzałaś od razu ćwiczenia na literkach, czy najpierw ogólnej orientacji przestrzennej, rytmu i głoskowania?

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za obszerny przegląd. Mam wrażenie, że moja starsza córka wyrosła już z "Kocham czytać". Poza tym zaczyna interesować się już pisaniem i to na wyższym poziomie niż duże drukowane litery. "Kocham czytać" pozostanie dla młodszej córki, która uparcie goni starszą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zobaczymy za jakiś czas. U nas ostatnio faza czuła matematycznie, nadal próbuję z czytaniem globalnym, ale nie widzę ostatnio postępu. Ale warto wiedzieć, że takie książki są zawczasu. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  5. Konkrety! Fajny przegląd oparty na własnych doświadczeniach, cenne!
    Kocham czytać u nas przeszło szybko, schowałam już do szafy, spełniło swoją rolę. Młoda czyta, ale info mi się przyda za jaaakiś czas, jak druga córka się zainteresuje ;-)
    Ciekawa jestem tego postu o Twojej własnej metodzie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To mi się przyda. Nawet nie wpadłam na pomysł rozejrzenia się za takimi książkami. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  7. 39 years old Help Desk Operator Arri Candish, hailing from Erin enjoys watching movies like Joe and Model building. Took a trip to Carioca Landscapes between the Mountain and the Sea and drives a Ferrari 625 TRC Spider. rodzaj kontaktu

    OdpowiedzUsuń